Starter du dagen med havre? Har du noen gang lurt litt på hvorfor så mange spiser havregrøt, og på hva som egentlig er bra med det? Her får du noen av svarene!

Havre bidrar nemlig til bedre helse på flere måter
Havre bidrar med både karbohydrater, proteiner og sunt fett
Det inneholder store mengder fiber som er nyttig for fordøyelsen vår
Kornet gir lang metthetsfølelse og kan være gunstig ved vektnedgang
Havre fungerer beroligende på kroppen, da det blant annet inneholder magnesium og B-vitaminer som virker avslappende på musklene og nervesystemet
Det reduserer også blodsukkeret, noe som gjør det gunstig i forbindelse med diabetes
Grunnen til at havre gir en lang metthetsfølelse, er det høye innholdet av kostfiberet betaglukan. Dette fiberet tas langsomt opp i kroppen og gir en langsom blodsukkerstigning, noe som påvirker metthetsfølelsen. Et tips dersom du ønsker å holde på lang metthetsfølelse, er å bruke store havregryn og koke for eksempel grøt med disse.

Ved siden av å gi god helse, gir det god smak
Av havre lages både havregryn, havremel og havrekli og alle disse kan du bruke i baking. Det i seg selv åpner mulighetene for å bake litt sunnere og tilsette mer fiber i kosten. Baker du med havre, får resultatet også lenger holdbarhet på grunn av den høye andelen av antioksidanter. Et godt tips er å bytte ut noe av melet med havre i for eksempel rundstykker, boller eller vafler!

Den klassiske havregrøten er det også mange som sverger til
Dette er et godt valg til frokost eller som et måltid før en lang økt. Du velger selv om du lager den med kaldt eller varmt vann, med melk eller spiser det bløtkokt etter at det har ligget natten over. Måtene du kan tilsette grøten andre smaker på, er uendelige – og ikke minst hvordan du kan toppe grøten. Her kommer noen forslag til skikkelig god topping, mye av det har vi hatt i BoostBox og flere vil komme:

  • Frisk frukt eller bær
  • Sukrin og kanel
  • Peanøttsmør
  • Svisker, dadler eller tørket frukt
  • Kokosflak, chiafrø eller musli – hva med å lage egen havremusli?
  • Hakkede nøtter med litt honning
  • Cottage cheese, yoghurt av valgfri smak eller proteinpudding
  • Raw balls (hjemmelagde eller fra BoostBox)
  • Revet sjokolade (nam!).
    … og mye mye mer.

Klikk her for å få oppskrift på hjemmelaget havremüsli!