w

Trenger du BCAA?

Er du litt over middels interessert i trening har du sikkert hørt om BCAA. Et kosttilskudd som har blitt veldig populært å innta i forbindelse med trening. Enten i form av pulver, tabletter eller flytende, da ofte sammen med koffein i en energidrikk. Men hva er egentlig BCAA? Hvilke virkning har det på oss og er det nødvendig? La oss ta en nærmere titt.

08.05.201810:31 Admin


Hva er BCAA?

Ett protein er bygget opp av flere aminosyrer. De fleste av disse aminosyrene kan kroppen omdanne selv, men åtte av disse aminosyrene er essensielle, det vil si at de må tilføres via kosten. Blant disse har vi Isoleucin, Leucin og Valin. Det er disse vi kalles BCAA (Branched chain amino acids) eller forgrenede aminosyrer. I motsetning til andre aminosyrer må ikke disse innom leveren før de omsettes i kroppen. De kan derfor forbrennes og brukes som energi direkte i muskelvevet.  BCAA er musklenes foretrukket energikilde og vil derfor forebygge muskelnedbryting hvis glykogenlagrene går tomme. I tillegg støtter BCAA muskeloppbygging ved å stimulerer proteinsyntesen. Forskning har også vist at inntak av BCAA kan gi bedre restitusjon ved å redusere muskelstølhet.

 

Trenger vi BCAA?

 

De aller fleste av oss får i oss nok protein via kosten. Det er anbefalt å innta ca. 1,2 – 1,8 g protein pr. kg kroppsvekt pr. dag, avhengig av hvor aktiv du er og at du er frisk og rask. Et sunt og variert norsk kosthold vil dekket proteinbehovet vårt. Tilskudd av BCAA er i de fleste tilfeller derfor ikke nødvendig.

 

Hvem kan det være nyttig for?

 

Om du ønsker å øke muskelmassen og samtidig redusere fettprosent, går på en diett hvor du ligger i kaloriunderskudd eller av andre grunner ikke får i deg nok proteiner kan BCAA være gunstig. Om du liker å trener på tom mage eller spiser etter periodisk faste kan inntak av BCAA før trening bidra med å gi deg litt mer energi under økta. Noen opplever merkbar forskjell på styrke, energi og restitusjon når de inntar BCAA og føler derfor de får en bedre treningsøkt. Ønsker du å tilføre kroppen proteiner etter trening og foretrekker noe lett å drikke istedenfor en proteinshake eller mat kan BCAA være et alternativ.

 

Om effekten av BCAA er mest placebo eller reell er vanskelig å si. Funker det for deg er det ingenting i veien med å ta tilskudd av BCAA. I tillegg smaker mange av pulverne du blander i vann og de ferdige drikkene veldig godt, noe jeg tror er hovedårsaken til at BCAA har blitt så populært. Som kostholdsveileder vil jeg alltid anbefale naturlig mat over kosttilskudd, da du i tillegg får i deg viktige mineraler og vitaminer, fullverdig protein og kostfiber. Men å nyte en digg drikk med BCAA i ny og ne er helt innfor – og noe undertegnede gjør støtt og stadig! ;)

 

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveilder.
(Instagram: pt_tonjemeinstad)

Nano Bcaa
Du fikk nano Bcaa i Februar BoostBox

Leverandører

Boostbox på Instagram