w

Hvorfor er det viktig med restitusjon?

Trening er sunt og nyttig for oss alle. Likevel er det også viktig med tilstrekkelig med hvile for at man skal nå resultatene man ønsker.

01.06.201820:58 Admin
Med BoostBox ønsker vi å booste din motivasjon og treningslyst.

Vi jobber for å booste treningsgleden og bidra med nyttig tilbehør, kosttilskudd og sunn mat som skal gjøre det enda enklere å komme seg på trening.

Trening er sunt og nyttig for oss alle. Likevel er det også viktig med tilstrekkelig med hvile og at kroppen får muligheten til å hente seg inn etter hver økt. Dette er faktisk helt avgjørende for at man skal nå målene sine på trening.

Restitusjon er et annet ord for å lege eller gjenopprette.

Det handler blant annet om at muskelfibre skal ”reparere seg” igjen og at kroppen henter seg inn etter en treningsøkt. Hvor mye en bør restituere, avhenger av hvor ofte man trener, hvor intensive øktene er og i hvor god form du er. Er du i veldig god form, har kroppen ofte en innøvd vane med å restituere seg raskt. Dog er hvile noe alle bør inkludere i sitt program for best mulig fremgang og for gode resultater. 

Om du er usikker på om du lar kroppen restituere godt nok, kan du se etter tegn som for eksempel: 

  • Dårlig søvn
  • Lite fremgang eller stagnering på trening
  • Tretthet, utålmodighet, irritabilitet 
  • Du mister matlyst
  • Du blir ofte syk (immunforsvaret svekkes)
  • Verkende eller såre muskler 
  • Du føler deg raskere sliten på trening enn før

Dette er noen av tegnene du kan kjenne dersom du har gitt kroppen lite hvile over en periode.


Det er også viktig med et næringsrikt og variert kosthold.

Dette bidrar til at kroppen klarer å restituere seg fra gang til gang. Et viktig punkt i restitusjonsperiodene er å gjenopprette væskebalansen i kroppen. Det er viktig at du drikker nok vann i løpet av en dag og at du holder deg hydrert under lange økter. Før, under eller etter en økt kan det også være nyttig å innta væske som samtidig gir deg proteiner og karbohydrater. Et eksempel er Proteinshaken du fikk i maiboxen, som inneholder hele 42 g protein! Her får du et godt bidrag til raskere restitusjon og av muskulaturen. Proteinshaken er også smart å ta med seg på skole og jobb, som et sunt og næringsrikt mellommåltid.

Et sunt kosthold bidrar til forbedret restitusjon.

Noen eksempler på mat en aktiv person bør få i seg er frukt, grønnsaker, fullkorn, nok proteiner og sunne kilder til fett. Avokado, nøtter eller meieriprodukter er noen av matvarene som bidrar til sunt fett. 

Du har fått både mat, snacks og drikke i BoostBox som er nyttig i forbindelse med restitusjon!

  • Proteinbarer og nøttebarer 
  • Crepes
  • BCAA 
  • Protein sjokoladepålegg
  • Proteinshake
  • Ingredienser til smoothie: Feks. banan dråper fra Bodylab & eggehviter
  • Proteinshot fra Ehrmann
  • Proteinchips & bananchips 
  • Super havregrøt 
@siljesmatogtrening
@anna.w.lee
@susannfrustol

Leverandører

Boostbox på Instagram