w

Slik kommer du i gang med treningen etter ferien

Sommerferien er over og vi håper dere har fått ladet batteriene og er klare for en sprek høst. Vi gleder oss til å fortsette å gi dere masse treningsmotivasjon utover høsten! Hverdagen banker på døren og det er på tide å finne tilbake til de gode treningsrutinene som sklei litt ut i sommer. Om du synes det er hardt å komme igang igjen etter ferien er du ikke alene. Her får du noen enkle tips for å komme igang med treningen igjen:Sett deg mål

06.08.201815:43 Admin

Sett deg mål
Det er mye lettere å motivere seg til trening hvis man har et mål. Sett deg et mål du kan jobbe mot denne høsten. Kanskje ønsker du å lære en ny øvelse, prøve en ny treningsform eller sette en ny personlig rekord innen styrketrening eller løping? Om du har en tidsramme for når du ønsker å nå målet ditt vil du bli enda mer motivert til å trene jevnt. Bare husk at målet og tidsrammen må være realistisk.

Lag en plan
Lag deg en plan over hva du ønsker å trene, hvor mange økter du ønsker å ha pr uke og når du skal gjennomføre øktene. Det er mye større sjanse for at du drar på trening hvis du har planlagt økten og pakket treningsbagen dagen før. 

Senk forventingene 
Du kan ikke forvente å løpe like fort eller løfte like tungt som før sommeren hvis du har trent mer uregelmessig eller annerledes i ferien. Det betyr ikke nødvendigvis at formen er blitt dårligere men at kroppen må tilpasse seg treningen igjen. Et par økter så er du tilbake der du var! Husk at de første øktene etter ferien alltid er litt ekstra tunge. 

Start rolig
Om aktivitetsnivået har vær lavere enn normalt i ferien kan det være lurt å starte rolig. Begynn med litt kortere økter enn du pleier, løp i ett roligere tempo eller løft med lettere belastning. Hold igjen litt, la kroppen tilvenne seg treningen igjen og kjenn at treningen er grei å gjennomføre.

Få med deg en venn
Det er morsommere å trene når man er flere! Dessuten er det mindre sannsynlig at du avlyser treningen hvis du har en avtale med noen andre.

Lytt til kroppen
Er du skikkelig sliten en dag? Ta det med ro. Har du ikke lyst til å gjøre det som står på planen? Gjør noe annet.  Husk at trening skal være lysbetont!

Oppsøk hjelp
Hvis du ikke vet helt hvor du skal starte kan det være lurt å ta kontakte med en PT eller treningsveileder for å få et tilpasset treningsprogram. Lykke til med treningen. Vi heier på deg!

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad

Leverandører

Boostbox på Instagram