w

Havre - et vidunderkorn!

Har du noen gang lurt litt på hvorfor så mange spiser havregrøt, og på hva som egentlig er bra med det? Her får du noen av svarene!

03.06.201817:04 Admin
Havre bidrar nemlig til bedre helse på flere måter
  • Havre bidrar med både karbohydrater, proteiner og sunt fett
  • Det inneholder store mengder fiber som er nyttig for fordøyelsen vår
  • Kornet gir lang metthetsfølelse og kan være gunstig ved vektnedgang
  • Havre fungerer beroligende på kroppen, da det blant annet inneholder magnesium og B-vitaminer som virker avslappende på musklene og nervesystemet 
  • Det reduserer også blodsukkeret, noe som gjør det gunstig i forbindelse med diabetes

Grunnen til at havre gir en lang metthetsfølelse, er det høye innholdet av kostfiberet betaglukan. Dette fiberet tas langsomt opp i kroppen og gir en langsom blodsukkerstigning, noe som påvirker metthetsfølelsen. Et tips dersom du ønsker å holde på lang metthetsfølelse, er å bruke store havregryn og koke for eksempel grøt med disse.


Ved siden av å gi god helse, gir det god smak

Av havre lages både havregryn, havremel og havrekli og alle disse kan du bruke i baking. Det i seg selv åpner mulighetene for å bake litt sunnere og tilsette mer fiber i kosten. Baker du med havre, får resultatet også lenger holdbarhet på grunn av den høye andelen av antioksidanter. Et godt tips er å bytte ut noe av melet med havre i for eksempel rundstykker, boller eller vafler!

Den klassiske havregrøten er det også mange som sverger til

Dette er et godt valg til frokost eller som et måltid før en lang økt. Du velger selv om du lager den med kaldt eller varmt vann, med melk eller spiser det bløtkokt etter at det har ligget natten over. Måtene du kan tilsette grøten andre smaker på, er uendelige - og ikke minst hvordan du kan toppe grøten. Her kommer noen forslag til skikkelig god topping: 

  • Frisk frukt eller bær 
  • Sukrin og kanel 
  • Peanøttsmør
  • Svisker, dadler eller tørket frukt 
  • Zero topping fra mars boxen 
  • Kokosflak, chiafrø eller musli - hva med å lage egen havremusli?
  • Hakkede nøtter med litt honning 
  • Cottage cheese, yoghurt av valgfri smak eller proteinpudding
  • Raw balls (hjemmelagde eller de du fikk i april boxen)
  • Revet sjokolade (nam!). Vi anbefaler den du fikk i mars boxen fra HealthyCo
  • Små crispy sjokoladekuler fra Bodylab (kom i påske boxen)

... og mye mye mer.

Ta en titt innom vår oppskriftside for å finne oppskrift på hjemmelaget havremüsli!

Super havregrøt fikk du i mai boostbox!

Leverandører

Boostbox på Instagram