w

Derfor er rumpetrening viktig!

Fokuset på rumpetrening har økt i rekordfart de siste årene. På de fleste treningssenteret kan du nå finne maskiner med navnet «booty builder» og egne gruppetimer som lover deg en sterk og fin rumpe. Selv om det kan være flott med en velformet rumpe er det mange flere (og viktigere!) grunner til at du bør fokusere på rumpetrening.

18.10.201814:42 Admin

Gluteus 

Visste du at rumpa di faktisk består av tre muskler? Gluteus maximus, gluteus medius og gluteus minimus. «Gluteus» er samlebetegnelsen for disse musklene. Gluteus maksimus  (den store setemuskelen) er den største av gluteusmusklene og utgjør mesteparten av formen på rumpeballen. Med andre ord er det Maximus som gir deg «sprettrumpa».

Funksjon

Som en av kroppens største muskler har gluteus mange viktige funksjoner. Hovedfunksjonen er å rette ut hofteleddet og holde deg oppreist. Muskelen sørger for bevegelse i hofte og lår, og er viktig for rygg - og knehelse. En sterk setemuskulatur er viktig i de aller fleste idretter, for eksempel løping, ski og fotball.

Øvelser 

Rumpa kan trenes på mange måter, men noen øvelser er mer effektive en andre. Det er spesielt øvelser hvor du retter ut hofta. Min personlige favoritt er knebøy, men flere gode eksempler er markløft, hiptrust, utfall og step up. Ved å bruke minibands du har fått i tidligere boostboxer i for eksempel knebøy og hip trust, kan du oppnå enda større aktivering av setemuskulaturen.

Forhåpentligvis fikk du nå mange gode grunner og motivasjon til å la rumpeterening bli en del av treningsprogrammet ditt fremover…og ikke bare for utseendets skyld!

Følg med på BoostBox sine sosiale medier for rumpe treningsprogram og Squat challenge

God trening! 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad 

Leverandører

Boostbox på Instagram