w

Livsstil for en friskere kropp

Det er mye man selv kan gjøre forebyggende for sin helse. Dette vil ikke gi noen garanti for at man ikke blir syk, for det kan man bli uansett hvordan man spiser og lever. Men det er jo fint å vite at man iallefall gir kroppen de beste forutsetningene man kan.

03.02.201712:40 Beate Rosvoll
  • 5 om dagen
    Dette er jo nesten for en klisjé å regne, men vi vet at et tilstrekkelig inntak av frukt, grønt og bær kan redusere tilfellene av kreft. Frukt, grønt og bær anbefales ikke bare for å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler, selv om det er en viktig del av det. Det inneholder også mye væske og fiber, som er godt for mage og tarmsystem. Spis minimum 5 frukt, grønnsaker eller bærporsjoner om dagen. Prøv å få det inn i alle måltider. Og husk at fargerik mat gjør oss glad :)

  • Grove kornprodukter
    Da lavkarbotrenden herjet som verst var det fyfy med kornprodukter. Nå er det heldigvis åpnet litt mer opp for at det er legitimt å spise. Men velg grovt! Dette er supert for fordøyelsen din. Husk bare at jo grovere du spiser, jo viktigere er det med tilstrekkelig væskeinntak slik at du ikke oppnår uønsket effekt av fiberinntaket. Bak gjerne selv, grove brød, boller, lag vafler med havregryn, you name it! Godt og sunt for magen. 
    Visste du at blant annet havregryn kan være med på å senke kolesterolet ditt? Det er et stoff i dem som heter betaglukaner som hjelper med dette.

  • Vær fysisk aktiv! Tren, lek, gå, løpe, spille! Det er ikke så  nøye hva du gjør, bare at du er aktiv. Myndighetene anbefaler 30 min fysisk aktivitet per dag. Dette skal alle friske klare. Du trenger heller ikke har 30 minutter sammenhengende, men du kan dele det opp i feks 15 min x 2. Nå som vi går i mot både lysere og varmere tider er det jo perfekt å være ute. Trenger du turkompis? Lån deg en hund hvis du ikke allerede har. Da slår du to fluer på en smekk: hunder er fantastiske vesner som gjør deg glad!

  • Frisk luft hjelper. Hvis man lider av angst og/eller depresjon kan det hjelpe veldig på å være ute. Ja, det er lettere sagt enn gjort når det står på som verst. Men du vet også at det blir gjerne bedre bare du kommer deg ut. Det er ikke en gang et mål om at man må gjøre så himla mye. Gå ut, nyt naturen, kjenn på de gode og friske luktene, se på fjellene.

  • Tren og spise deg til et lavere blodtrykk. Trening og riktig type mat er gull hvis du sliter med hypertensjon. Kanskje står du på medikamenter, eller kanskje gjør du ikke det. Uansett er det verdt å legge ned en ekstra liten innsats for å se om du klarer å regulere blodtrykket ved hjelp av kost og trening. Vi vet at en stor mage gir høyere blodtrykk, derfor er det en stor fordel å få bukt med det farlige bukfettet, noe man kan oppnå ved å endre livsstil en aktiv og sunnere livsstil.

  • Spis nok, men ikke overflødig. Man skal spise nok mat. Man skal kunne kose seg med mat, men man skal ikke spise for mye over lang tid. Og da er det ikke snakk om ei brødskive for mye per dag. Mange tenker at det er et overforbruk av sukker som gir diabetes type 2. Det er det ikke. Det er i hovedsak for mye energi totalt som kan være med på fremprovosere diabetes type 2. Ikke alle som spiser for mye får det, for noen er mer disponert enn andre for å få det. Men det er greit å iallefall ha det i bakhodet. Spise nok, spis bra og kos deg med maten din :)

  • Står du mye? Om du har et yrke der du står mye anbefaler vi deg å bruke kompresjonsstrømper. Sjekk ut www.medikomp.no for gode strømper levert rett i postkassen.

Leverandører

Boostbox på Instagram