w

Nytt år. Nye muligheter? Gode tips til et sunnere nyttår!

Mange bruker starten på et nytt år til å clean start. Det er godt med en skikkelig nullstilling, og når passer det egentlig bedre å gjøre det enn på starten av et helt nytt år?

02.01.201708:28 Beate Rosvoll

Nyttårsforsetter kan være både motiverende og demotiverende. Det gjelder å finne det nyttårsforsette som kan gi deg mulighet til å oppnå det du ønsker. Veldig mange vil gå ned i vekt, være mer fysisk aktiv og spise sunnere. Det er bra! 

Her får du noen tips for hvordan du skal lykkes med din livsstilsendring. 

Livsstil - ikke slankekur

Vil du ned i vekt sier du? Det er vel kanskje ett av de mest brukte nyttårsforsettene. Og det er kanskje ikke rart. Etter mye god mat i jula føler man seg ikke på det fresheste. Da er det fint å starte det nye året med grapefrukt og vann, eller? Nei! Nøkkelen er å gjøre endringer du kan leve med. 

Vil du gå ned i vekt? Da må du gjøre en varig livsstilsendring. Det nytter ikke å hoppe på en "no-meat-diet" og løpe 5 k hver morgen, hvis det ikke er noe du klarer å holde på lengre enn to uker. Kanskje kan målet ditt være at du spiser mindre søtsaker og mer grønnsaker, og trener 3-4 ganger i uken? 

Man skal tørre å sette seg høye mål, men de skal også være realistiske. Kanskje må det flere delmål til før du når det ulmtimate målet? 

Tenk helse 

Helsa er viktigere enn sixpack! Tren og spis for en god helse. Spis frukt, grønnsaker, nøtter, frø, grove kornprodukter, meieriprodukter, fisk osv osv. Spis nok til at du klarer å opprettholde treninga, og stopp å spise når du er mett. Forsyner du deg to ganger av middagen? Reduser til en. 

Tren fordi det er godt for kroppen og cellene dine. Fordi det gjør deg glad og det holder kroppen din friskere lengre. Det gjør det også sterk og utholden, slik at hvis du blir syk har du iallefall et godt forsvar. 

Farger gjør deg glad

Spis grønnsaker, frukt og bær i alle varianter. Lag salat, smoothie, syltetøy (du kan bruke sukrin som søtning), ovnsstekte grønnsaker, supper. Bare prøv. Bytt ut et av måltidene dine med feks en smoothie. Se hvor godt det gjør for kropp og sjel. 

Tren det du liker

Og liker du ikke å trene så let til du finner det du liker å trene. Alle finner en form for fysisk aktivitet som de synes er gøy, men det trenger jo ikke å være på gymmet. Gå tur, klatre, danse, gjøre yoga. Bare gjør noe, vær fysisk aktiv. 

Leverandører

Boostbox på Instagram