w

Har du lyst til å prøve en heftig intervalltrening?

Intervaller er fint! Enten du trener for å bli en bedre løper eller du skal bli bedr ei knebøy.
Det fine med intervaller er at du kan variere i det uendelige. Du kan følge et fast oppsett eller du kan endre "as you go".
Intervalltrening er også noe de fleste kan klare. Ikke alle klarer å løpe en time i strekk, men de fleste klarer 4-5 minutter i strekk.

11.11.201622:10 Beate Rosvoll

Mange har travle dager og presse trening inn mellom jobb, hverdagsaktiviteter, skole og så videre. Da kan det være kjekt å ha en treningform som kan gjøres raskt. Nemlig intervaller!

Denne intervallmetoden er heftig mens det står på, men den er rimelig fort over og du kan nyte godt av at forbrenningen din er økt i ei god stund etter du er ferdigtrent.

Det spesielle med disse intervallene er at du skal stille inn tredemølla med ganske bratt stigning. Ikke brattere enn du kan klare, men jobb heller med ganske bratt stigning og gå litt ned på intensiteten. Tanken bak denne treningen er at du skal løpe som om du løper bakkeløp. La rumpe og lør jobbe!

Du kjører 30 sekunders drag og 30 sekunders pause. Minimum 10 drag, gjerne er.

Begynn første draget rolig for så øke på intensiteten eller på stigningen. Du kan også øke på begge to, men pass på å ikke øke for mye i gangen slik at du ikke holder ut de 10 dragene. Det er lurt å ta den første intervallen litt rolig slik at du ser an hvor du ligger formmessig. På siste intervall skal du ha såpass intensitet at du bare akkurat klarer de 30 sekundene.

Denne typen intervalltrening er effektiv og gøy! Det gir en god mestringsfølelse og det vil også over tid gi deg bedre løpekapasitet til lengre løpeturer.

Leverandører

Boostbox på Instagram