w

Trening og tidsklemma

Tidsklemma er godt kjent for veldig mange. Særlig om man har barn. Man er på jobb i 8 timer om dagen, så skal man lage middag, spise middag, være sammen med barna, kanskje har barna fritidsaktiviteter? Så kal man legge barna, og mange synes det er tungt å komme seg ut og på trening "så sent". Spesielt når vinterkulda kommer. Da er det litt godt å bare holde seg hjemme.

02.10.201617:40 Beate Rosvoll

En ting er sikkert, og det er nemlig det at dørstokkmila er lengst. Den kan faktisk virke uoverkommelig, men kommer man seg bare over dørstokken så er det meste gjort. Det er alltid en enormt god følelse etter trening. Enten det er jogge, gå tur, danse eller trene styrke.

Men hva om man faktisk ikke har tid? Dagene går i ett og du får faktisk ikke tid til å komme deg ut å trene. Da kan du jo heller trene hjemme! Og du trenger nødvendigvis ikke så veldig mye utstyr for å få en funksjonell hjemmetrening. Her får du noen raske tips til hvordan du skal få tid til trening i en overfylt hverdag.

  • Bruk internett og YouTube! Der finner du masse tips, programmer og videoer for treningsøkter eller øvesler. Spesielt på YouTube finner du mange gode yogatimer. Finn noen som passer ditt nivå og sett igang.
  • Kjøp treningsstrikk. Det er noe av det lureste treningsredskapet man kan ha. Supert til hjemmetrening! Du finner masse øvelser i magasiner (feks ShapeUp har hatt en del programmer) og du finner masse tips på nett. Bruk google og du finner det meste.
  • Kjøp sandsekk og/eller kettlebells. For deg som er vant til å trene tung vil det være kjempebra å ha i alle fall en av delene. Du får trent stort sett alle øvelser med kettlebells og sandsekk. Markløft, knebøy, skulderpress, strakmark, enfotsøvelser, floorpress, rykk osv osv.
  • Ta deg en tur ut med barna/hunden/mannen/venninne. Trening trenger ikke bety løping og styrke. Det kan like greit være en god gåtur i godt selskap. Man skal ikke undervurdere hva frisk luft gjør med kropp og hode.
  • Har du skikkelig dårlig tid? Tren tabata. Enten på mølla eller rett og slett med styrkeøvelsene. Tabata går ut på at du skal ha 8 serie hvor du er aktiv i 20 sekunder og pauser i 10 sekunder. Dette kan altså utføres som løping på mølla, eller du kan feks gjøre det med kettlebells og knebøy. Det er noen tøffe minutter, men gir en enormt god treiningseffekt.
  • Crossfit. Dette er gjerne bygd på korte og effektive økter. Når det er sagt er det ikke bare å "hive" seg ut i Crossfittrening uten at man kan det eller har en god instruktør. Men det kan absolutt være et god alternativ for deg som har det travelt om dagen.
  • Hverdagsaktivitet er vitkig! Trening gjør man først og frest for å holde kroppen sunn og frisk? Ikke sant? Da hjelper det å legge inn aktivitet der du kan. Gå eller sykle til jobb, gå i trappa fremfor å ta heisen, gå til butikken fremfor å kjøre, gå av et busstopp tidligere enn du egentlig skal. Her gjelder det å være oppfinnsom.
  • Tren coremuskulature på kvelden når du ser på TV. Mage og korsrygg kan du trene hardt uten noe som helst form for utstyr. Det er bare om å gjøre det :)

Litt trening er bedre enn ingen trening. Blir det 10 minutter en dag og 20 minutter neste dag så er det bra! Alt hjelper på.

Leverandører

Boostbox på Instagram