w

Diett. Bra eller dårlig?

Ordet diett har gjerne en negativ ladning. Går man på diett er det for å oppnå noe, gjerne en vektnedgang. Men en diett kan like gjerne være for en idrettsuøver som skal opp i vekt og må spise ekstra mye.

16.09.201616:33 Beate Rosvoll

I dag har ordet diett mange betydnigner. Før ble det ofte brukt om de som hadde en sykdom og måtte gå på diett på grunn av det. I dag kalles den typen kost gjerne for spesialkost. Mens idag er diett for de fleste synonymt med slaniking eller vektnedgang. Likevel synes jeg det er viktig å få frem at en diett likegjerne kan være for en idrettsutøver som skal opp i vekt og må spise mer enn på sitt normale kosthold.

I går på debatten på NRK1 snakket de om overvekt og slanking. Det var veldig spennende, for man ser hvor forskjellig syn man kan ha på dette. Er det et riktig svar her? Er diett bra, eller er det dårlig?

Jeg vil si det varierer veldig fra person til person. Kanskje er det helt nødvendig at en overvektig person går på diett, om så for å få en kickstart. For å kanskje gå fort ned i vekt og på den måten finne motivasjonenen til en varig livsstilsendring. For det er ingen hemmelighet at det er en varig livsstilsendring som må til, dersom man skal få en varig vektnedgang.

De flest som går på diett/slankekur går opp i vekt ei stund etterpå. Dette kommer av flere ting. En av grunnene er rett og slett fysiologisk og at man får en lavere forbrenning av å gå ned i vekt. En annnen grunn som også er fysiologisk er at etter endt diett ønsker kroppen å komme seg opp i vekt igjen og da responderer den ved å gi deg sultfølelse. Ellers vet jo de fleste at det er utrolig vanskelig å følge en streng diett i lang tid, da det gjerne gir for mange begrensninger slik at det gjør det vanskelig å opprettholde et normalt liv.

Det man både trenger og ønsker å oppnå når man skal endre livsstil er noe man klarer å holde seg til over lang tid. Men er det så lett å gjøre en varig livsstilsendring? Nei! Det er faktisk ganske vanskelig. Men kan man klare det? Ja! De aller fleste kan klare det. Det gjelder å finne den veien som fungerer for deg. Du må være motivert, du må ha en indre motiavasjon som driver deg. Men det er ikke så enkelt dersom du uansett hva du gjør ikke klarer å finne den motivasjonen.

Da kan man prøve en annen metode. Fremfor å gjøre hundre tiltak på en gang for å endre livsstil, kan man ta ett og ett tiltak. Kanskje kan ett tiltak være å bytte vanlig sjokolade mot mørk sjokolade. Senere kan du gå inn for å kutte ned på mengden. Eller du kan legge inn 30 minutter med tugåring tre ganger i uka. Når dette er rutine øker du enten hyppigheten eller lengden på turene.

Det handler om vaner og rutiner og for å få inn en god vane trenger du mer enn noen få uker. En diett holder man gjerne ut fordi man vet at den varer i x antall uker. Hva skjer så etterpå? Da slipper man hemningene som spiser alt man har savnet. Hva om du i din nye livsstil også har rom for de usunne matvarene du synes er kjempegode, men kanskje reduserer mengden? Og hva om du legger inn mer fysisk aktivitet, lek sammen med barna, gå i trapper, gå fremfor å kjøre/ta bussen osv. Du trenger ikke å trene til et maraton bare fordi du skal legge om livsstilen :)

Leverandører

Boostbox på Instagram