w

Slik minsker du søtsuget

Er du en av de som kjenner på søtsuget innimellom? Du er ikke alene! Vi gir deg noen tips til hvordan du kan dempe det, de dagene du ønsker å unngå for mye usunt :-)

16.10.201815:21 Admin
Slik minsker du søtsuget 

Du kjenner kanskje følelsen... Middagen er spist, du har inntatt sofaen og det går noe morsomt på TV. Du slapper godt av, er forholdsvis mett, men likevel så er det noe som mangler... Den gode biten med sjokolade, godteri eller noe annet søtt som du liker så godt. Vi kjenner nok alle på suget etter noe søtt innimellom - og det er helt normalt! Heldigvis er det noen små ting vi kan gjøre i hverdagen for å dempe det litt, slik at vi kan holde en sunn og variert livsstil. Ikke minst vil det gjøre at det søte smaker enda bedre når helgen kommer!

Er du sulten eller er du fysen?

Ofte kan disse faktorene føles ganske like! Det kan lønne seg å kjenne litt ekstra godt etter. Kanskje er det lenge siden du spiste, og kroppen roper etter mer mat? Kanskje har du spist for lite gjennom hele dagen - da øker sannsynligheten for at søtsuget melder seg. Et godt tips er å spise jevnt og trutt gjennom dagen, og minne seg selv på å spise noen mellommåltider hvis suget melder seg mellom lunsj og middag for eksempel.

Få tankene over på noe annet

Det kan føles uutholdelig når man først får lyst på noe skikkelig godt - men det kan lønne seg å rett og slett flytte fokuset vekk fra disse tankene. Blir du sittende å tenke på sjokolade, er det ganske sikkert at du bare får mer lyst på det. Finn noen strategier som funker for deg; Gå en tur, ring en venn, trekk litt frisk luft, hør på en podcast eller gjør husarbeid. Det kan høres simpelt ut, men det har en effekt!

Kostholdet ditt har mye å si

Søtsuget kan til en viss grad påvirkes av hvordan kostholdet ditt ser ut. Det kan for eksempel lønne seg å spise mat som stabiliserer blodsukkeret. Noen eksempler er: Frukt, grønnsaker, grovt brød, knekkebrød, havregryn, belgfrukter, kanel, nøtter og bær. Dette er også matvarer som gir deg en god mengde fiber, som igjen er positivt for tarmfloraen. 

Lag deg sunnere alternativer!

Dette tipset liker vi godt. Det er uendelig mange ting man kan lage, som en ikke trenger få dårlig samvittighet av å spise. Sunnere alternativer til snop kan være redningen for mange i ukedagene. Vi liker for eksempel å lage sammen en søt og god smoothie, egne proteinbarer eller havrevafler. Enda enklere løsninger kan være kesam blandet med saft, syltetøy eller frukt og nøtter. 

Vi i BoostBox vil inspirere deg til et sunt kosthold og en aktiv livsstil! I boxene vil du alltid finne sunnere snacks eller oppskrifter - dessuten kan du finne inspirasjon i alle våre oppskrifter HER

Får du søtsug på kvelden? Finn gode rutiner for kveldsmat!

Mange kjenner på suget spesielt på kvelden når middagen er fortært. En god rutine rundt kveldsmat kan dempe dette raskt. Er du ikke vant til å spise kveldsmat, så forsøk å gjøre det noen dager fremover og kjenn forskjellen! Kveldsmaten kan også være en sunn oppskrift som likevel smaker både søtt og godt. 

Unngå nei-mat

Vi håper at litt ekstra kos i helgene er en del av din livsstil! Å ha matvarer på en "nei-liste", og unngå de 100%, kan i seg selv øke søtsuget ditt på sikt eller øke sjansene for at du går på en mye større smell enn du ønsker... Livet er for kort til å ikke kose seg litt med de tingene man liker skikkelig godt, eller hva?! :-) Vi gleder oss i alle fall til lørdagene når godteriet handles inn og nytes sammen med en god film eller med gode venner. Det er kos, det! Dessuten smaker det hakket bedre dersom man har klart å følge målene sine dagene i forveien. 


Har du noen gode tips til hvordan man demper søtsuget? Del det gjerne med oss! 

Bruk hashtaggen #boostboxno på Instagram :-)

Leverandører

Boostbox på Instagram