w

Spis antioksidantene dine!

Antioksidanter er noe de fleste har hørt om og et ord ofte forbundet med helse. Og det med god grunn! Vi skal nå ta en titt på hva antioksidanter er og hvordan de påvirker helsen din.

21.09.201821:37 Admin

Hva er Antioksidanter?

Antioksidanter er kjemiske stoffer som beskytter oss mot frie oksygenradikaler som produseres i kroppen. En for høy konsentrasjon av frie oksygenradikaler i kroppen kan være skadelig for oss og skaper oksidativt stress. Oksidativt stress kan blant annet føre til betennelser, gjøre at vi eldes fortere og i verste fall føre til hjerte - og karsykdommer og kreft. Antioksidanter forhindrer oksidativt stress ved å beskytte cellene i kroppen vår mot disse frie oksygenradikalene. Soling, røyking, alkohol og trening er noen av faktorene som kan øke produksjonen av frie oksygenradikaler. Med andre ord kan det være ekstra lurt å spise mye antioksidanter om du trener mye. 

Eksempler på sterke antioksidanter er vitamin E, A (betakaroten), C og sportstoffet selen. Grønne, gule og røde frukt og grønnsaker er gode kilder til disse antioksidantene. Jo sterke farge, jo mer antioksidanter finnes i råvaren. Kornprodukter, oljer, kakao, kaffe, grønn te, vin og mørk sjokolade er også gode anioksidantkilder.

Styr unna tilskudd!

Når vi vet at antioksidantene i maten vi spiser er så helsebringende kan det kanskje virke lurt å innta kosttilskudd med masse antioksidanter. Tvert imot! Forskning viser at overdrevent inntak av antioksidanter i form av kosttilskudd faktisk kan være mer helseskadelige enn helsebringende. Det forskes enda på hvilke antioksidanter og hvilke doser dette gjelder men det vi vet er at et kosthold rikt på antioksidanter er å anbefale.

Heldigvis er det ikke vanskelig å få seg nok antioksidanter med et normalt kosthold. Spis tilstrekkelig med frukt og grønt, tenk sterke fager og variasjon. En smoothie basert på bær er en skikkelig «antioksidantbombe». Nyt gjerne et glass vin og litt mørk sjokolade. Kos deg med morgenkaffen, en varm kopp te og en lun tomatsuppe på kjølige høstdager.

Skrevt av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.

instagram @pt_tonjemeinstad

Leverandører

Boostbox på Instagram