w

Betennelsesdempende mat - hvorfor spise det?

Betennelsesdempende mat er matvarer som sies å kunne bekjempe visse betennelsestilstander i kroppen. I denne artikkelen skal vi ta for oss betennelsesdempende mat og se litt på hva det vil si å følge et betennelsesdempende kosthold.

14.09.201820:34 Admin

Hva bør du spise?


Selv om enkelte matvarer sies å ha spesiell betennelsesdempende effekt viser flere studier at det viktigste for å bekjempe betennelser er å se på kostholdet i sin helhet. Dette bør du fokusere på i et betennelsesdempende kosthold:

Sunne fettsyrer
Flerumettede fettsyrer, spesielt Omega 3 fettsyrene EPA og DHA har vist seg å ha betennelsesdempende effekt. Disse finner du mye av i blant annet fet fisk. Ta gjerne Omega 3 tilskudd i tillegg for å sikre deg din daglige dose. Andre gode kilder til sunne fettsyrer er planteoljer (olivenolje, linfrøolje etc), avokado, nøtter og frø.

Antioksidanter
Antioksidanter forsvarer kroppen mot skadelige prosesser og kan på den måten bekjempe eller redusere betennelsesreaksjoner. Antioksidanter finner du mye av i frukt og bær, spesielt blåbær, og visse typer krydder og urter som ingefær, hvitløk og gurkemeie. Grønn te inneholder også mye antioksidanter.

Kostfiber
Vannløselig fiber er bra for fordøyelsen og kan hindre betennelse i mage og tarm. Dette finner du blant annet i havre, grove grønnsaker og bønner.

Fermentert mat og syrnede melkeprodukter
Fermentert mat har gått igjennom en gjæringsprosess som gjør at nyttige næringsstoffer blir lettere å fordøye og i tillegg inneholder de probiotika som er gunstig for tarmen, Gode kilder er yoghurt, biola, surkål, surdeigsbrød og kombucha.

En typisk matdag med et betennelsesdempende kosthold kan for eksempel se slik ut:
Frokost: Yoghurt toppet med frukt, bær, nøtter og havregryn pluss en kopp grønn te.
Lunsj: Kyllingsalat med fargerike grønnsaker, oljebasert dressing og en skive grovbrød.
Mellommåltid: Frukt og en neve nøtter
Middag: Laks og grønnsaker.
Kveldsmat: Grovt brød med kyllingpålegg og avokado. En smoothie laget av frukt, bær og yoghurt. 

Hvem har nytte av et betennelsesdempende kosthold?


Et betennelsesdempende kosthold er ikke kun nyttig for de som sliter med ulike betennelsestilstander i kroppen. Alle kan dra nytte av et kosthold som fokuserer på rikelig med frukt og grønnsaker, sunne fettsyrer, grove karbohydrater og magre proteinkilder. Hard trening setter i gang betennelsesreaksjoner i kroppen og betennelsesdempende mat kan redusere disse betennelsene og gjøre restitusjonstiden kortere.

Skreve av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder

Instagram @pt_tonjemeinstad

Antioksidanter
Omega 3
Kombocha
Antioksidanter og nøtter

Leverandører

Boostbox på Instagram