w

Tips til utetrening i høst

Lurer du litt på hvordan og hvorfor du bør trene ute i høst? Her kommer vi med noen tips!

12.09.201817:53 Admin
Utetrening

Mange kjenner på at motivasjonen daler litt når det blir kaldere og mørkere ute. Etter en fin sommer med mye trening ute, kan det sitte lengre inne å komme seg på trening når høsten er her. Dette er helt naturlig, og vi tror de aller fleste kan kjenne seg igjen. Spesielt når man har landet litt i sofaen, satt på TV-en, kanskje laget middag og tatt på pleddet. Veien opp herfra kan være tung, og for mange er ”løpet kjørt” dersom man finner roen i sofaen først.

Heldigvis finnes det noen gode løsninger for trening ute, også når det blir kaldt ute!

Vi har først av alt satt opp noen fordeler ved å komme seg ut:

  • Du får frisk luft – det er sunt uansett!
  • Å være ute i naturen kan være med på å senke stress 
  • Du kan få bedre effekt av økten din fordi et mer ujevnt underlag setter større krav til muskulaturen din
  • Det blir ekstra deilig å komme inn og ta seg en varm dusj
  • Det øker mestringsfølelsen når du trosser vær og vind
  • Hvis du kommer deg ut på morgenen, får du sollys og tilskudd av Vitamin D 

Når vi gjennomfører en økt vi ikke har hatt så lyst til, føler vi oss stort sett bedre etterpå. Dette øker selvtillit og mestringsfølelse, som igjen kan vekke mer motivasjon. Ja takk!

Men hvordan skal jeg trene, tenker du?

Her kommer noen gode tips til enkle og effektive økter ute:

  • Trappeløp. En trapp kan du finne omtrent hvor som helst, og her kan du kjøre raske sprint, knebøyhopp eller hinking
  • Ta deg en joggetur
  • På joggeturen kan du stoppe halvveis og gjøre noen enkle øvelser
  • Sirkeltrening ute i hagen eller i en park funker fortsatt bra – helt til snøen kommer (og da kan du improvisere med matter eller lignende) 
  • Minibands kan du bruke året rundt - og her får du muligheten til korte og effektive økter for hele kroppen 
  • Sykkelen trenger du heller ikke sette vekk! Invester i noen vinterdekk, og hold sykkeltreningen vedlike også på vinteren 
  • Og når vinteren kommer - bruk langrenn og skøyter som treningsform, det er både gøy og effektivt 

Og til slutt - noen gode tips til når du skal ut og trene!

  • Kle deg godt
    • Velg flere tynne lag fremfor tykke og tunge klær
    • Klær som puster godt er en fordel når du skal svette
    • Velg gjerne noen tynne vanter til hendene dine 
    • Vindtette klær som er varme nok 
    • Ikke glem lue eller pannebånd
  • Gode sko er gull verdt uansett hva du skal trene - dette lønner det seg å investere i
  • God musikk på ørene er alltid en god motivasjonsfaktor 
  • Husk refleks og eventuelt hodelykt
  • Finn en måte å trene på som du liker godt
  • Senk forventningene og start rolig slik at du ikke går fort lei - det er greit å trappe opp utetreningen 
  • Husk at alt er bedre enn ingenting! En liten tur er bedre enn ingen, og likevel smaker maten og sofakosen så mye bedre etterpå

GOD TUR!

Leverandører

Boostbox på Instagram