w

Pilates - hvorfor trene det?

Hvis ikke du har testet pilates før, så skal vi forsøke og inspirere deg til det idag! Det er nemlig en treningsform med mange fordeler, fysisk som psykisk.

28.07.201818:14 Admin

Pilates 

Hva er det?

Pilates er en form for trening som styrker stabiliteten og kroppskontrollen din. Denne treningsformen kombinererer styrketrening, bevegelighetstrening og yoga. Når man utfører pilates gjør man øvelser i et behagelig og rolig tempo, på matte eller med hjelpemidler som for eksempel en ball. Pilatestrening kan man både gjøre alene eller i grupper med andre. I starten kan det være nyttig å være med på gruppetimer for å lære seg det grunnleggende i treningen.

Mange bruker også youtube og lignende for å la seg inspirere til øvelser og lære hvordan de gjøres. Noe av det viktigste i begynnelsen er å lære seg hvordan man skal puste og hvordan man arbeider med kroppen - deretter kan man gå videre til å øke tempoet for eksempel.



Flere fordeler

Ved å trene pilates kan du blant annet få bedre balanse, smidighet og kroppsholdning. Dessuten vil det gjøre deg sterkere og mer utholden. Dette vil også si at pilatestrening kan være gunstig i forhold til annen type trening også. For eksempel har det vist seg å være nyttig i forbindelse med styrketrening, da man blir mykere og kan utføre baseøvelser enda bedre. 

Pilates bidrar også med å redusere stress og spenninger i kroppen. Derfor kan det være en super treningsform for deg som har mye som skjer i en travel hverdag. 

Pilates stimulerer også blodsirkulasjonen og beskytter deg mot overbelastning i muskulaturen. Her igjen vil det være nyttig i forbindelse med både annen styrketrening og utholdenhetstrening. 

Positivt for kroppsbalanse - også psykisk

Noe de aller fleste leger og psykologer anbefaler for bedre psykisk helse, er fysisk aktivitet. Ved pilates fokuserer man på teknikk, pusting og konsentrasjon som igjen blant annet kan gi deg bedre søvn. Søvn er utrolig viktig for fysisk fremgang, men også for opprettholdelse av et stabilt sinn og godt humør. Andre virkninger av mestringsfølelse ved trening er selvfølelse som også er viktig i forhold til psykisk helse. Det er også verdt og nevne at pilates har vist seg å ha beroligende effekt for personer med mye stress eller angstsymptomer. 

Fikk du lyst til å teste det - eller driver du med pilates?

Tagg gjerne bildene dine med #boostboxno

Leverandører

Boostbox på Instagram