w

Hva er egentlig kreatin?

I SOMMERFRESH boxen fikk du en pose Creatine Gummies. Ikke bare smaker de godt, men de har også en funksjon - spesielt for deg som driver med styrketrening eller eksplosiv idrett.

05.07.201818:25 Admin
Kreatin

Kreatin er et kjemisk stoff som kroppen produserer noe av på egen hånd. Det produseres i nyrer og og lever ved å kombinere tre aminosyrer (glycine, arginine og methionine).  Det kan også inntas som kosttilskudd, enten i pulverform, tabletter eller disse herlige gummigodteriene!

Kreatin sin funksjon

Kreatin som kosttilskudd har blitt dokumentert å ha god effekt for både muskelvekst og styrke.

Hos noen kan Kreatin gi økt kapasitet ved korte og maksimale økter, samt gi større muskler i kombinasjon med styrketrening. Kreatin kan altså bidra til at du blir sterkere, og dermed også orker mer på trening når du skal løfte tungt. Det kan også bidra til at du klarer flere repetisjoner og dermed forsinker prosessen hvor musklene blir utmattet. Driver du med trening av kort hastighet, som for eksempel intervaller, har kreatin vist seg i noen sammenhenger å øke prestasjonsevnen. Ved siden av å være nyttig i forbindelse med selve treningen, kan også kreatin hjelpe til med restitusjonsprosessen. 

Det er også verdt å nevne at noen studier peker mot at kreatin er med på å gi bedre hukommelse, og at det er nyttig for hjertefunksjonen!

Funker kanskje ikke for alle

Det som kan være nyttig å nevne at ikke alle vil kunne dra denne nytten av å ta Kreatin som kosttilskudd. Rundt 20-30% opplever ingen merkbar endring ved bruk av kosttilskuddet. Grunnen til dette er at mange allerede bedriver trening og har et kosthold som allerede gir maksimal mengde av hva som kan lagres i musklene. Vanlige kilder til kreatin er fisk og kjøtt.

Hvem passer det for?

I utgangspunktet kan hvem som helst benytte seg av kreatin kosttilskudd. Dette er for deg som trener mye, og som ønsker å nå ditt fulle potensiale på trening.

Det er et tilskudd som også hverdagsmosjonisten kan merke fordeler av - dette må man rett og slett finne ut ved å prøve, dersom man ønsker det. Som nevnt vil kreatin spille inn i muskelstyrke, utholdenhet og restitusjon - effekter som er godt dokumenterte.

Det anbefales å bruke 3-5 g kreatin per dag for optimal effekt. Du kan ta kosttilskuddet i form av de herlige gummigodteriene - det er ingen dum måte å få i seg muskelbyggende tilskudd på! 6 stykker av disse godteriene inneholder tilsammen 3 g kreatin. Kos deg og bygg muskler på samme tid ;-)

Leverandører

Boostbox på Instagram