w

Gode tips til morgentrening

Vi har vel alle vært der; Vi har lovet en venninne eller kollega (eller kanskje oss selv) å møte opp på trening en tidlig morgen før jobb. De fleste av oss har nok også opplevd at denne avtalen har blitt avlyst, når en ekstra time i sengen frister mer. Likevel er det noen som får det til, og som har dannet seg noen grunnleggende rutiner for nettopp morgentrening. Men hvordan gjør man det?

30.06.201816:43 Admin
Morgentrening

Det kan være demotiverende for de aller fleste å tenke på tunge knebøy, intervaller eller militærpress når man ligger godt under dyna – kanskje spesielt under vinterhalvåret. Likevel kan motivasjonen endre seg ganske raskt om man klarer å stå opp. For hvem har vel noensinne angret på en økt? I tillegg føler man seg hakket råere når man kan huke av en økt før klokken 8 om morgenen.
I tillegg til disse motivasjonsrådene, har vi listet opp noen punkter som kan gjøre det litt enklere å møte opp til neste grytidlige økt:

 

  • Legg frem treningstøy og pakk bagen kvelden før så alt ligger klart
  • Lag frokost kvelden før som kan stå i kjøleskapet, slik at du slipper å bruke tid på dette. Eksempler kan være bløtlagte havregryn, chiagrøt eller en klassisk matpakke med brødskiver. Supergrøt som du fikk i mai boxen lages også på et blunk – det eneste du trenger er å tilsette vann.
  • Bruk følelsen etterpå som en motivasjon når du vurderer å skru av vekkerklokken – hvor godt føles det ikke når det er gjort, og når du kan bruke ettermiddagen til noe helt annet enn trening?
  • Ikke sett for høye krav til deg selv. Kanskje er du et skikkelig B-menneske? Da vil det være urealistisk å tenke at du skal få det til 5-6 ganger i uken i begynnelsen – kanskje du kan starte med to?
  • Ikke kjør på med de tyngste øktene i begynnelsen, men med litt mykere trening som for eksempel yoga, rolig jogging eller powerwalk. Dette vil gi mersmak fremfor at du neste gang både føler deg trøtt, og ser tilbake på forrige økt som et blodslit
  • Dersom du skal ta deg en løpetur ute; fokuser på å nyte morgentimene og ikke minst tanken på at du er ute og trener ”før alle andre”
  • Er du ikke spesielt glad i å trene på et stappfullt treningssenter? Dette er vi ganske sikre på at du slipper tidlig om morgenen!
  • Belønn deg selv etterpå med noe skikkelig sunt og godt som for eksempel en proteinshake (vi bare digger smakene fra mai boxen), havregrøt eller en stor salat. Når vi har god tid faller valget ofte på pannekaker…

Mange fordeler

Noe som også kan hjelpe deg i gang med morgentrening, er alle fordelene det fører med seg. Visste du for eksempel at det er større sannsynlighet for at du trener regelmessig når du trener om morgenen? Mange er både slitne og litt ”tunge” etter en lang arbeidsdag, noe som kan føre til at man dropper den planlagte økta etter jobb. Fysisk aktivitet gjør deg også mer skjerpet, og kan gjøre at du blir mer konsentrert og fokusert når du er på jobb.

Det er også en større sannsynlighet for at du spiser sunnere resten av dagen når du trener tidlig. Dette er fordi maten etter trening bidrar til å stabilisere blodsukkeret.

Trening utløser endorfiner som påvirker humøret positivt utover dagen. Det er jo en motivasjon i seg selv – ikke minst fordi vi får muligheten til å spre enda mer glede til de rundt oss.

Så, hva tror du? Skal du prøve deg på en morgenøkt denne uken?


Tagg gjerne bildene dine med #boostboxno og del hva som motiverer DEG.

Leverandører

Boostbox på Instagram